Berlijn 2017
 Berlijn
20170607Groep  

Van 6 tot 9 juni 2017 trokken onze zesdejaars op studiereis naar “het schöne Berlin”.

Tijdens deze vierdaagse bezochten de leerlingen onder meer het Technikmuseum, de Bundestag (Duits parlement), Topographie des Terrors (tentoonstelling over nazimisdaden), Checkpoint Charlie, Brandenburger Tor etc. Het hoogtepunt van de reis was zeker de fietstocht “Berlin on Bike”, waarbij onze leerlingen tijdens deze tocht al de mooie plekjes van Berlijn ontdekten. Ook de Urban Jungle Tour, een wandeltocht door het alternatieve Berlijn, loonde de moeite. Onze energieke gids, Betty, loodste de leerlingen langs prachtige graffitimuurschilderingen. Uiteraard werden de leerlingen ook op culinair gebied verwend:  een “deutsche Currywurst”, een “Schnitzel” of “Pommes mit Ketschup” stonden af en toe op het menu. Leerlingen en leerkrachten kijken terug op een geslaagde studiereis! De bijgevoegde foto's geven een mooi sfeerbeeld.

   
 20170607Drink1  20170608Uitkijkpunt
   
 20170607Graffiti2  20170607GraffitiMan
   
 20170608Bundestag  20170608Bundestag1
   
20170607Ontbijt 20170608Hamburger
   
20170608Museum1
   
   

 

 

 

   
Onze school valt in de prijzen ...

In januari 2016 hebben we in onze school een veranderproject opgestart. We willen hiermee onze school beter maken door optimaal tegemoet te komen aan de specifieke noden van onze leerlingen. Een veranderteam neemt initiatieven om het hele schoolteam aan deze verandering te laten meewerken.

Onlangs dienden we ons veranderproject in bij het platform ‘Veranderwijs.Nu’, dat vernieuwers binnen het onderwijs wil samenbrengen om het onderwijslandschap in Vlaanderen te helpen veranderen. De ‘Koning Boudewijn Stichting’ gaf hierbij een financiële ondersteuning aan de meest belovende projecten. Van de meer dan 200 ingediende projecten werden er een twintigtal beloond. En onze school was één van die twintig. Daar zijn we natuurlijk heel fier op, en het geeft ons energie om het veranderproject voort te zetten.

Over de veranderingen die we willen doorvoeren kan je alvast ons verhaal lezen op de website van Veranderwijs (http://www.veranderwijs.nu/verhaal/zelfsturende-teamwerking-op-maat-van-de-leerling). Binnenkort zullen we ook op deze website de veranderingen in onze school toelichten. 

  VeranderwijsLaureaten2017
 
 
   
Pi-Dag op dinsdag 14 maart 
PiDagUitleg
PiDagTeam

"Leg twaalf pentomino-puzzelstukken in een de vorm van de Griekse letter Pi." Dat was de uitdaging voor maar liefst elf ploegen van vier leerlingen en voor twee ploegen van vier leerkrachten van PROVIL ION op Pi-dag. Op die dag wordt wiskunde op een ludieke manier in de kijker gezet. De traditie is overgewaaid vanuit Amerika waar ze de datum van 14 maart schrijven als 3/14, de drie eerste cijfers van het getal Pi.

Maar wat is dat eigenlijk, een pentomino? Een pentomino wordt gevormd door vijf vierkantjes die minstens aan één zijde aan elkaar grenzen. Ze zijn familie van de bekende domino’s. Er zijn twaalf pentomino-vormen, spiegelingen niet meegerekend. Pentomino’s worden vaak gebruikt in een legspel waarbij men met de twaalf verschillende vormen een figuur moet vormen. Bij onze opdracht was dat dus de vorm van de letter Pi .  PiDagPentimino
PiDagPentiminobis Tijdens de zonnige middagpauze gingen de dertien ploegen aan de slag met de puzzelstukken. Voor de leerkrachten was de letter in het groot op de grond getekend. De leerlingen puzzelden op een groot blad. Allemaal voltooiden ze de puzzel met succes. Al moet gezegd dat de ene ploeg net ietsje succesvoller was dan de andere.
Zo was er de ploeg Pi-tje van Bert, Korneel, Axl en Robbe, die de klus klaarde in enkele minuten. En ja hoor, er waren er ook die er beduidend meer tijd voor nodig hadden... die leerkrachten toch! Enkele leerkrachten gingen zo op in het spel dat ze euforisch waren toen ze de oplossing gevonden hadden, tot ze zagen hoe lang de rij met succesvolle groepen al was.  PiDagPuzzlenLKR
PiDagPizza Pi-dag vieren, dat doe je met een stuk taart (in het Engels pie) of pi-zza. Ook die traditie mocht niet ontbreken. Elke deelnemer werd getrakteerd op enkele heerlijke mini-pizzaatjes. De winnende ploeg kreeg daar bovenop nog een grote pizza. Obers van dienst waren de wiskunde-leerkrachten. We kijken met plezier terug op een zeer geslaagde derde editie van Pi-dag in onze school. Niets dan positieve reacties. Wiskunde is leuk, niet?
  PiDagPuzzelenlln
 
 
 Een geslaagde editie   QuizIONWoord
Zaal2  

Op vrijdag 27 januari vond de 11de editie plaats van de QuizION, de jaarlijkse quiz van onze school ten voordele van de leerlingen. 45 quizploegen, zowel gelegenheidsquizzers als ervaren quizrotten beleefden een leuke avond vol met uitdagende vragen en plezierige opdrachten. 

Heel wat ploegen kwamen creatief uit de hoek bij het maken van hun obersignaalgever.

Dankzij onze sponsors kon een groot aantal deelnemers op het einde van de avond een mooie prijs mee naar huis nemen.

Uitgaande van de positieve reacties van velen die erbij waren mogen we spreken van een zeer geslaagde editie van de QuizION.

   
 Ploeg1  Zaal1
   
 Zaal3  Ploeg3
   
 Obersignaal1  Ober1
   
Ploeg3 Zaal4
   
Tombola Obersignaal4
   
Obersignaal3 Obersignaal2
Ploeg4
   
Zaal5
   
   
   

 

 

 

     

Pedagogische

 

studiedag

 

vrijdag 7 oktober

  WSStructuurPresentatie
     

Het is een jaarlijkse traditie op PROVIL ION: de eerste vrijdag van oktober is er de pedagogische studiedag. De leerlingen hebben die dag vrijaf en de leerkrachten krijgen les, want ook zij kunnen nog bijleren om de lessen nog interessanter te maken dan ze al zijn.

Op vrijdag 7 oktober was het weer zover. En dit jaar werden de zaken anders dan anders aangepakt. Op onze school is er immers een veranderteam actief, dat erover nadenkt hoe we onze school beter kunnen maken voor de leerlingen en de leerkrachten. En dat veranderteam had de organisatie van de pedagogische studiedag op zich genomen.

  WSReflectie

Alle leerkrachten werden ’s morgens verwelkomd met een voorstelling van de visie van onze school. Die werd vorig schooljaar met het volledige schoolteam opgesteld. Een defilé van de waarden warmte, veelzijdigheid, gedrevenheid en creativiteit bracht deze visie nog eens terug onder de aandacht. Na de voorstelling verklaarden alle leerkrachten zich uitdrukkelijk akkoord door het ondertekenen van de visie.

Dan stelde het veranderteam een nieuwe structuur voor onze school voor. Deze nieuwe structuur is het resultaat van bevragingen binnen het schoolteam, bezoeken aan andere scholen en samenwerking met Flanders Synergy, een organisatie die tot doel heeft om instellingen, zoals scholen of bedrijven, beter te doen werken. Omdat deze nieuwe structuur toch heel wat gevolgen heeft voor de school, werd vervolgens in kleine groepjes besproken wat de voor- en nadelen zijn en hoe we dit kunnen aanpakken. Het moet gezegd dat de reacties erg opbouwend waren en dat de nieuwe structuur positief werd onthaald door het hele team.

WSKlusIndmSchm    WSKlusIndmSchm 

Maar het bleef niet bij luisteren en praten deze studiedag, ook de handen werden uit de mouwen gestoken. Er zijn op onze school immers tal van praktische zaken die een oplossing behoeven, maar waar nog niemand aan toe gekomen was om ze aan te pakken. En deze dag leek nu het moment om dat eindelijk eens te doen: leesboeken in een bibliotheek onderbrengen, de leraarskamer opruimen, de struik op de speelplaats verwijderen, het EHBO-lokaal gereed maken, de klasfoto’s ophangen, het klasmateriaal in orde brengen, de fotowand van de leerkrachten actualiseren, de sleutels in een sleutelkastje onderbrengen, het kippenhok afwerken, de afvalbakken van etiketten voorzien, een talentenwand maken, … De hele namiddag waren we met alle leerkrachten in de weer om de klusjes op te knappen, maar vooral om de ‘teamspirit’ te versterken. En tegen vier uur hadden we alles voor elkaar.

WSKokenMaewIndmVern   

Van al die inspanningen kregen we honger natuurlijk. Tijd dus om een stevige maaltijd klaar te maken. Het schoolteam werd in groepjes verdeeld om ervoor te zorgen dat iedereen kon eten en drinken. Tegen half zeven zaten we allemaal aan tafel en genoten we van de verschillende gerechten. En er was zelfs aan een dessert gedacht, als beloning voor het slagen van alle klusopdrachten.

     
WSNakaarten   

Na het eten kaartten we nog na bij een drankje. Om half negen konden we de schooldeuren sluiten en terugblikken op een zeer geslaagde studiedag. ‘De beste pedagogische studiedag ooit.’ mochten we meermaals horen.