Vragen?

+32 11 79 93 70

Provincie Limburg

Inclusief onderwijs

Provil en Provil ION willen zich samen engageren om inclusief onderwijs aan te bieden in de 3de graad in de studierichting: Binnenschrijnwerk en Interieur. Onze gezamenlijke missie is het organiseren van kwalitatief hoogstaand onderwijs voor een diverse leerlingengroep.

Inclusief onderwijs wordt gedefinieerd als het engagement om meer leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften (SOB) op te nemen in het reguliere onderwijs (Ainscow, Booth & Dyson, 2006) door het verbeteren en het aanpassen van (klas)praktijken aan de individuele noden van leerlingen (Coates & Vickerman,          2008; de Boer, Pijl, & Minnaert, 2010).

Door het realiseren van inclusief onderwijs willen we de participatie en integratie in de maatschappij van alle leerlingen bevorderen. We komen daarbij tegemoet aan de specifieke onderwijsbehoeften van de leerlingen en zorgen ervoor dat de stap naar de reguliere arbeidsmarkt vereenvoudigd wordt.

Het basisprincipe waar we van uitgaan is dat alle leerlingen geaccepteerd worden en als gelijkwaardig beschouwd worden, zowel door de leerkrachten als door de medeleerlingen. Het multidisciplinair team deelt de verantwoordelijkheid voor het leerproces én de maatschappelijke integratie van de leerlingen. Het zorgteam verzekert binnen het multidisciplinaire team de uitbouw van een effectief zorgbeleid. 

De leerkrachten die deelnemen aan dit project krijgen de kans om zich verder te professionaliseren en zodoende hun lespraktijk te versterken. In de toekomst kan de effectieve onderwijsstrategie (co-teaching) die gebruikt wordt in dit project ook verder geïmplementeerd worden binnen de scholen. Daarnaast zal het overleg op verschillende niveaus ervoor zorgen dat de brede basiszorg versterkt wordt in beide scholen. Al deze factoren zullen bijdragen tot een stijgende onderwijskwaliteit, zowel in Provil als in Provil ION.